Miten pitää hyvä työpaja?
Työpaja tuntuu olevan nykyään lähes synonyymi yhteiselle kehittämiselle tai ihmisten osallistamiselle. Jotta ihmisten aikaa käytetään fiksusti, on hyvä pysähtyä miettimään ensiksi, miksi ja milloin kannattaa järjestää työpaja? Tai mikä edes on työpaja? Kun nämä lähtökohdat ovat hallussa, voidaan siirtyä miettimään työpajan tarkempaa toteutusta.
Miksi kehittää opiskelijakokemusta?
Miksi kehittää opiskelijakokemusta?Jos aloitamme ensiksi tavoitteeesta, niin itse kiteytämme opiskelijakokemuksen kehittämisen tavoitteeksi opiskelijoiden valmistumisen vauhdittamisen, opiskelu- ja työelämävalmiuksien parantamisen sekä viihtymisen ja hyvinvoinnin varmistamisen. Toisin sanoen opiskelun tulee olla sujuvaa ja ympäristön mahdollistaa oman potentiaalin mukainen menestyminen opinnoissa.
Miten kaupungit voivat lunastaa opiskelijoiden luottamuksen?
Miksi opiskelijoiden osallistaminen on tärkeää kaupungin kehittämiselle? Mitä keinoja osallistamiseen on? Tässä jutussa käydään läpi opiskelijoiden kuulemisen ja osallistamisen keinoja opiskelijakaupunkien kehittämiseksi.
Hankeviestinnän opas
Miksi ja miten suunnitella hankkeen viestintää? Entä mitä ottaa huomioon hankeviestinnän käytännön toteuttamisessa? Lataa ilmainen Hankeviestinnän opas ja ota talteen oppimme ja vinkkimme nelivuotiselta matkaltamme hankeviestinnän parissa!
Opiskelijakokemusta tulee kehittää kokonaisuutena
Hyvä opiskelijakokemus lisää korkeakoulun houkuttelevuutta, edistää opiskelijoiden sujuvaa valmistumista sekä parantaa yleistä tyytyväisyyttä opintoihin. Voi sanoa, että opiskelijakokemuksen kehittäminen on noussut strategiseen asemaan korkeakouluissa ja siten laajasti kiinnostavaksi aiheeksi. Mutta mitä opiskelijakokemus oikeastaan tarkoittaa ja miten sitä voidaan kehittää?
3 + 1 huomiota kansainvälisten opiskelijoiden osallisuuden edistämisestä korkeakouluissa
Mitkä perusasiat on hyvä laittaa kuntoon, kun mietitään toimenpiteitä, jotka edistävät kansainvälisten opiskelijoiden osallisuutta korkeakouluissa? Kuluneen vuoden aikana olemme tehneet lukuisia projekteja, joiden tavoitteena on ollut edistää kansainvälisten opiskelijoiden osallisuuden kokemusta korkeakouluissa ja tukea heidän kotoutumistaan. Matkalla on tarttunut hihaan muutama pätevä huomio, joita on tarpeen muistutella itselleenkin säännöllisesti. Siksi päätin tarttua kynään ja kirjata pari ajatusta tuoreen Kävyn muotoon.
Kuinka lisätä opiskelijakaupungin veto- ja pitovoimaa?
Opiskelijakaupungit Rovaniemeltä Turkuun ovat huomanneet, että kaupunkien veto- ja pitovoimaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tässä tekstissä kerromme, miten me Männikkömetsässä olemme osallistaneet opiskelijoita ja laatineet toimenpidesuunnitelmia veto- ja pitovoiman kehittämiseen.
Miksi pyörä pitää aina keksiä itse kv-kentällä?
Kv-kentällä painitaan harmittavan usein saman ongelman parissa yksin samaan aikaan useassa eri kaupungissa. Tämä aiheuttaa tehottomuutta ja hidastaa kehitystoimenpiteitä. Tiivistimme Käpyjä-blogiin, millaisissa teemoissa ratkaisuja tulisi pohtia yli kaupunkirajojen ja millaisia ovat jo käytössä olevat toimivat ratkaisut, joita kannattaisi soveltaa nykyistä laajemmin eri korkeakoulukaupungeissa.
Männikkömetsän vuosirenkaat: katsaus menneeseen ja kasvuennuste vuodelle 2023
Mitä kaikkea Männikkömetsässä tapahtui vuoden aikana, ja miten kehitys näkyy asiakkaillemme? Tässä tekstissä luon katsauksen menneeseen, pohdin tulevaa vuotta ja esitän asiakkaillemme uudenvuodenlupauksen.
Kansainväliset opiskelijat hukataan tietoisesti ensimmäisen vuoden keväänä
Miten kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita tuetaan systemaattisesti suhteiden luomisessa opiskeluyhteisöön ja yhteiskuntaan fuksisyksyn jälkeen? Tiivistimme havaintomme ja ehdotuksemme tähän Käpyyn.
Miksi viestintää ja markkinointia ohjaavat dokumentit eivät jalkaudu käytäntöön?
Sisältöstrategia, brändikirja ja muut vastaavat dokumentit ovat tärkeimpiä viestintää ja markkinointia ohjaavia työkaluja. Monissa organisaatioissa niiden hyödyntäminen arjen tekemisessä kuitenkin jää puolitiehen. Asiakasprojekteissamme olemme tunnistaneet kaksi tärkeintä vajaaksi jääneen jalkautumisen syytä. Lue Kävystä mitä ne ovat, ja mitä niiden korjaamiseksi voi tehdä!
Opas palveluiden ostamiseen henkilölle, joka ei osta palveluita
Mitä palveluiden ostamisesta tulee tietää? Tässä tekstissä avaan erityisesti konsultointi- ja markkinointipalveluiden ostoprosessia tilaajan näkökulmasta. Tiivistettynä tärkeimmät asiat voi kiteyttää kolmeen pointtiin: 1. Ole ajoissa liikkeellä. 2. Kirkasta palveluntarpeesi. 3. Keskustele mahdollisten palveluntarjoajien kanssa jo ennen tarjouspyynnön laatimista.
Viisi vinkkiä ainejärjestöille vaikuttavaan työelämäyhteistyöhön
Miten tehdä vaikuttavaa työelämäyhteistyötä aine- ja opiskelijajärjestöissä? Kokosimme viisi vinkkiä yleisimmistä asioista, joita olemme käsitelleet valmennuksissamme eri ainejärjestöjen kanssa neljässä eri kaupungissa.
Miten laatia hyvä toimintasuunnitelma verkostolle?
Verkostoissa tehtävä työ on arkea monessa organisaatiossa. Parhaimmillaan yhdessä tekeminen lisää työn tehokkuutta ja vaikuttavuutta, mutta pahimmillaan verkostotyö on stressaavaa ja huonosti koordinoitua. Ilman hyvää ja riittävän konkreettista toimintasuunnitelmaa yhteistyö takkuaa.
Ainejärjestöjen yritysyhteistyön nykytila
Mitä ainejärjestöjen yritysyhteistyölle kuuluu vuonna 2021? Mitkä ovat vuoden 2022 kehittämisen ja mahdollisuuksien paikat? Lue niin tiedät!
Mitä on opiskelijakohderyhmän tuntemus?
Mitä on opiskelijakohderyhmän tuntemus ja miten sitä voi hyödyntää? Opiskelijat ovat moninainen joukko ihmisiä, joiden kanssa vuorovaikutus vaatii asiantuntemusta.
Opiskelijat haltuun! Viisi esimerkkiä, joilla saat yhteyden opiskelijoihin
Keneen olet yhteydessä, jos haluat viestiä yrityksesi harjoittelupaikasta opiskelijoille? Entä jos haluat parantaa yrityksesi brändiä tulevien ammattilaisten keskuudessa? Tässä artikkelissa kerron, miksi opiskelijoihin kannattaa olla yhteydessä ja miten homman saa käyntiin.
Kun opiskelija putosi puusta - ja päätyi työelämään
Mitä tarkoittaa opiskelijamainen tekeminen ja miksi sitä pitää vaalia työelämässä? Lue niin tiedät.