Männikkömetsän toimintakulttuuri, osa 2: Asiakasyhteistyö
Minkälaista on tehdä töitä meidän kanssa? Parhaiten se selviää kokeilemalla yhteistyötä meidän kanssa projektin muodossa!
No jotta ei tarvitse ostaa sikaa säkissä tai kävellä päin mäntyä silmät kiinni, teemme tässä tekstissä parhaamme tiivistääksemme toimintakulttuuriamme asiakastyössä. Tuorein Käpy on jatkumoa blogisarjan ensimmäiseen osaan, jossa kuvasimme toimintakulttuuriamme sisäisten prosessien kautta.
Männikkömetsä ei maistu puulta
Tekeminen kanssamme on ihmisläheistä, pirskahtelevaa ja ratkaisukeskeistä. Kohtaamme kaikki ihmisinä, emme tittelin tai aseman kautta. Kuuntelemme ja olemme kiinnostuneita toisen osapuolen asioista yhtäläisesti oli kyseessä sitten johtaja, asiantuntija, fuksi, kansallinen tai kansainvälinen opiskelija tai kuka tahansa. Olemme avoimia ja ilmaisemme mielipiteemme rehellisesti. Ongelmissa vellomisen sijaan näemme mahdollisuuksia ja ehdotamme rohkeasti ratkaisuja.
Ennen kaikkea haluamme, että yhteistyö meidän kanssa on helppoa ja kivaa. Lähdemme ajatusmaailmassamme siitä, että tekemisen ei kuulu olla kuormittavaa, vaikka työstettävät asiat voivat olla haastavia.
Ja jotta tämä ei heti mene oman selän taputteluksi, niin annetaan meidän asiakkaiden kertoa tarkemmin omia kokemuksia yhteistyöstä meidän kanssa.
“Yhteistyö Männikkömetsän kanssa oli sujuvaa ja tehokasta. Toimijat huomioivat tarpeemme ja ajatuksemme joustavasti koko projektin ajan. Uskomme, että männikkömetsäläiset saivat osallistettua opiskelijat kehittämisideointiin aktiivisemmin, kuin mihin itse olisimme tällä aikataululla pystyneet. Voimme suositella Männikkömetsää yhteistyöprojekteihin, jossa tarvitaan nopeaa ja ketterää toimintatapaa sekä mutkatonta toimintaa opiskelijoiden kanssa.”
- Taina Saarikko, kehittämispäällikkö, koulutuskuntayhtymä Gradia
Monesti saamme positiivista palautetta siitä, miten ennen meidän tapaamista saattoi yhteyshenkilöllä olla mieli matalalla, mutta männikkömetsäläisten kanssa vietetyn palaverin jälkeen mieli oli aurinkoinen. Samaa olemme kuulleet kohderyhmän kanssa toimimisesta.
“Männikkömetsälle kuuluu kiitos luontevan ja turvallisen keskustelusession järjestämisestä meidän kv-opiskelijoille.”
- Marko Pietilä, kansainvälisten asioiden koordinaattori, Itä-Suomen yliopisto
Ratkaisukeskeisyys on toimintakulttuurimme ytimessä
Pyrimme tunnistamaan asiakkaan todellisia ongelmia sekä vastaamaan niihin sopivalla ratkaisulla. Koska työskentelemme visaisten pulmien parissa, yhteistyön käynnistämisen kynnyksellä tarkoituksenmukaisin lopputuote ei aina ole kristallinkirkas. Siksi välillä tarjouksessa esitetty ratkaisumme saattaa olla erilainen kuin mitä asiakas oli itse etukäteen kaavaillut. Vastaavasti välillä saatamme huomata matkan varrella asioita, jotka muuttavat lopputuotteen muotoa. Siitä voit kuitenkin olla varma, että pyrimme aina tavoitteen kannalta tarkoituksenmukaisimpaan lopputulokseen.
“Toteutimme yhdessä Männikkömetsän kanssa projektin, jossa kartoitettiin ja rakennettiin yrittäjyyspalveluita Itä-Suomen yliopiston opiskelijoiden käyttöön. Yhteistyö Männikkömetsän kanssa oli projektin alusta loppuun sujuvaa ja tehokasta. Suosittelen Männikkömetsää erityisesti tuloshakuisiin projekteihin, joissa tarvitaan osaavaa ja luontevaa kanssakäymistä opiskelijoiden keskuudessa.”
- Arttu Taponen, asiakkuuspäällikkö, Itä-Suomen yliopisto
Nojaamme tekemisessä vahvasti niin sanottuihin perusasioihin, jotka teemme huolellisesti ja laadukkaasti.
“Suosittelen Männikkömetsää sellaisille, jotka arvostavat asioiden hoitamista pragmaattisesti ja tuloksellisesti. Jos haluaa showta ja hypeä, niin sitä ei ilman eri pyyntöä tarjota.“
- Kari Jarvansalo, projektipäälikkö, Tuu ja tee -hanke
Hyvällä yhteistyöllä laadukkaaseen lopputulokseen
Työskentelemme usein strategiselta tasolta ruohonjuureen asti. Tavoitteenamme on purkaa ylätason linjaukset kouriintuntuviksi ja konkreettisiksi toimenpiteiksi, esimerkeiksi ja käytänteiksi. Huolehdimme uusien konseptien, suunnitelmien ja työkalujen jalkauttamisesta koulutusten, työpajojen ja ohjeistusten avulla.
“Männikkömetsän apu ja tuki perehdytyksessä toi mukanaan paljon lisäarvoa. Palvelumuotoilun hyödyntäminen sekä stilisointiapu erilaisten silmien läpi tuotti erittäin hyvän lopputuloksen perehdyttämiseen. Yhteistyö ja toiminta oli muutenkin todella vaivatonta, joustavaa sekä helppoa koko Männikkömetsän porukan kanssa.”
- Jaakko Sivusuo, kehitysjohtaja, Jyväskylän yliopisto
Asiakasyhteistyön peruspilarit
Mitä käytännössä sitten teemme, kun aloitamme uuden projektin ja mitä tapahtuu sen aikana? Tässä keskeisimpiä asioita:
- Aloituspalaverissa sovimme yhteiset pelisäännöt, roolituksen ja vastuut sekä aikataulutamme tärkeimmät asiat kalenteriin.
- Laadimme selkeän projektisuunnitelman, jota päivitämme pitkin yhteistyötä. Suuremmissa projekteissa laadimme riskienhallintataulukon, johon tunnistamme yhdessä asiakkaan kanssa isoimmat sudenkuopat ja kirjaamme korjaavat toimenpiteet sekä vastuuhenkilöt, jos skenaario toteutuu.
- Huolehdimme itsemme omatoimisesti “kartalle.” Teemme huolellisen taustatyön, kysymme tarvittavat asiat sekä tutustumme tarvittaessa kohderyhmään tai organisaatioon omatoimisten taustahaastattelujen muodossa.
- Määrittelemme projektin tavoitteen tarkasti ja mukautamme toimenpiteitä tarvittaessa toteutusvaiheessa asiakkaan kanssa, jos koemme sen tavoitteen kannalta tarpeelliseksi.
- Toimimme itseohjautuvasti, mutta pidämme asiakkaan tilanteen tasalla viestimällä aktiivisesti. Haemme varmistusta oikeasta suunnasta ja pyydämme kommentteja luonnoksista.
- Olemme joustavia monessa suhteessa. On kyse sitten laskutuksen rytmin sopimisesta, tilannekatsausten määrästä tai aikataulun täsmentämisestä kesken projektin, lähes kaikki on aina neuvoteltavissa.
Miltä vaikuttaa? Haluatko kuulla lisää aikaisemmista projekteista ja tavastamme tehdä hommia? Laita rohkeasti viestiä ja vaihdetaan rennosti ajatuksia!